Informujemy, że strona używa mechanizmu cookie wyłącznie w celu zapewnienia Twojej wygody podczas przeglądania stron serwisu.. OK, rozumiem
We Love Cinema

We Love Cinema

W części poświęconej ponad 125-letniej historii kina prezentujemy epokowe perły światowej kinematografii, wyselekcjonowane z tej okazji wspólnie z miesięcznikiem KINO. Począwszy od francuskich pionierów kina, braci Lumière, przez rosyjskiego eksperymentatora Dzigi Wiertowa, aż po niemiecki ekspresjonizm uosobiony „Gabinetem Doktora Caligari” Roberta Wiena.

13 lutego 1895 roku dwaj Francuzi, bracia August i Louis Lumière, opatentowali urządzenie nazwane „kinematograf”. Jeszcze tego samego roku paryscy widzowie obejrzeli po raz pierwszy ruchome obrazy na publicznym pokazie. Chwilę wcześniej za Oceanem Thomas Edison opatentował swój kinetoskop, a w Warszawie Kazimierz Prószyński - pleograf. Reszta jest... historią kina.

Z jej pierwszych dziesięcioleci wybraliśmy filmy, które z jednej strony były kamieniami milowymi w rozwoju X muzy, z drugiej – oddają temperaturę tamtych pionierskich czasów. Czasem to sztandarowe dzieła ich twórców („Człowiek z kamerą” Wiertowa czy „Narodziny narodu” Griffitha), czasem interesujące dla współczesnych dialogi z tu i teraz („Imigrant” Chaplina).

Tytuły te udowadniają także, że kino zawsze było różnorodne - wielogatunkowe i transgraniczne. Gdy bracia Lumière kładli podwaliny pod dzisiejszy reportaż i dokument, równolegle (również we Francji) swoje filmy kręcił „mag ekranu” Georges Méliès, prekursor współczesnego kina fantasy i science fiction. Z kolei czasy komedii Chaplina i Keatona to również czas rozwoju niemieckiego ekspresjonizmu. Obok wysublimowanych dzieł artystycznych, już wtedy powstawały dzieła stricte propagandowe. Owa wielotorowość towarzyszy „najważniejszej ze sztuk” do dziś.

Iwona Cegiełkówna, miesięcznik „KINO”
« powrót
Kontakt
Outdoor Cinema
ul. Noakowskiego 16/ 37, 00-666 Warszawa
Tel.: +48 22 357 85 00